8 oktober 2013

Varför trasslar tråden?

Jag hör ofta att människor i min närhet skulle vilja kunna sy och framförallt komma bättre överens med symaskinen. En vanlig miss, något jag själv inte haft en tanke på för några år sedan, är att mycket av krånglet med symaskinen orsakas av att nålen är skadad. Det är lätt hänt att glömma bort att byta nål, särskilt om man inte använder symaskinen så ofta. Nålen får sitta tills den går av helt enkelt. När det krånglar för mig kollar jag först och främst att maskinen är ordentligt trädd, därefter inställningarna och fungerar inte det så byter jag nål för att se om det blir skillnad.
Här är några av de saker som kan krångla om nålen behövs bytas:
- Tråden går av
- Maskinen syr hoppstygn
- Maskinen låter konstigt/mer än vanligt
- Undertråden trasslar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar