3 oktober 2011

Gör eget trikågarn..

Jag återkommer hela tiden till att återbruka på ett eller annat vis. Just nu har jag gjort mig garn av en gammal barnklänning i trikå. Här kommer en liten tutorial på hur du kan göra ditt eget trikårgarn.

Klipp/skär tyget i lagom stora remsor. De på bilden är 1 cm breda.
Klipp en liten skåra i båda ändarna på varje remsa.
För in den första remsan i skåran på den andra.
Ta sedan änden på den första remsan och för den genom skåran i andra änden så de bilder en ögla runt remsa nr.2. Dra åt.
garn av mattrasor
Nu kan du sammanfoga alla remsor på detta vis. Sträck sedan trikån så den rullar ihop sig.
garn av trikå
Nu har du ett återbrukat litet nystan att pyssla med, det är bara fantasin som sätter gränser.

2 kommentarer:

  1. Ramlade in här när jag letade efter tjockare garn/snodd att virka en puff av. Det där var ju skitbra! Jag har tidigare gjort eget trikågarn av en av makens gamla t-shirtar och klippte som man gör när man gör mattrasor. Det är ju bara det att den hade sömmar i sidorna och de trådarna lossnar ju sen...Så tack! nu slipper jag få fula knutar i virkprojekten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att det kom till användning!

      Radera